Med denne funktion kan man oprette "huskespil" med egne billeder, eller andre typer opgaver, hvor det går ud på at finde 2 "kort", der skal passe sammen.

  • "Kortene" laves af "knap-objekter", så man både kan skifte farve, indsætte billeder og tekster. Der kan også tilknyttes lyd, så opgaven kan gå ud på at sammensætte et "billedkort" og et "lydkort".

  • Man kan vælge at spille med "åbne kort". Det vil sige at man ser alle kort fra starten.

Man kan for eksempel lave opgaver til læseundervisning, hvor man blandt flere sætninger og billeder, skal finde dem der passer sammen.

Det er meget hurtigt at opsætte et "huskespil".


  • Her følger et eksempel på hvordan det gøres.

    • Vælg menupunktet: "Specialfunktioner/Opret "Huskespil". (Genvej Ctrl+H).
    • Indsæt en knap på siden og tilpas størrelse og farve.



    • Vælg antal rækker og kolonner.
    • Marker den indsatte knap og klik op "Udfør" og "kortene" oprettes.



Kortene passer nu sammen parvis (1A med 1B osv.).


    • Nu kan man indsætte billeder.

Det gøres nemmest ved at trække dem direkte fra en mappe i Windows.
Man kan også brug billedbrowseren (   eller Ctrl+B).


    • Vælg en "bagside" til "memorykortene" på fanebladet "baggrund".

    • Gå nu i testtilstand og afprøv spillet. Kortene bliver automatisk blandet tilfældigt.

  • Under fanebladet "belønning" kan man bestemme, hvad der skal ske når spillet er løst.
    Man kan også tilknytte en "rigtig" og "forkert” lyd, der afspilles, når 2 kort vælges.

  • Under menupunktet: "Indstillinger/Bland brikker" kan man vælge hvordan kortene skal blandes.

Hvis der vælges "Bland A og B", blandes alle "A-kortene" indbyrdes og alle "B-kortene" indbyrdes. Denne mulighed vælges hvis "A-kortene" og "B-kortene" ikke er lige store.

Dette kan være tilfældet hvis "A-kortene" er rektangulære, fordi de indeholder en tekst, der skal parres med "B-kortene", som er "kvadratiske" og indeholder et billede.

  • Under "Indstillinger" kan man vælge at spille med "Åbne kort", så det ikke fungerer som et "huskespil", men at man blot skal finde de rigtige par mellem et antal muligheder.

  • Under menupunktet "Giv samme værdi", kan man give flere kort den samme "værdi".

Vælg for eksempel 3 par (f.eks. 1A + 1B, 2A + 2B, 3A + 3B) og klik på ”Giv samme værdi.

Alle kort får nu værdien: 1A eller 1B.

 

Det betyder at et hvilken som helst "A-kort" kan parres med et hvilken som helst "B-kort".

Et eksempel på brug af denne mulighed:

  • Vi ønsker at lave en opgave til træning af "forbogstaver".

Når funktionen: "Giv samme værdi" er brugt, er det ligegyldigt hvilket "K", der parres med "Ko" eller "Kat" osv.