Automatiske funktioner: "Skjul/vis ved klik" - 2
I dette eksempel skal vi bruge flere funktioner under "Skjul/Vis ved klik". Det er et eksempel på hvordan man kan lave et skriftligt materiale om til interaktive opgaverpå computeren. Opgaven er affotograferet fra "Stavetrappen - Lyde og bogstaver" fra forlaget Alinea.
- Den opgave jeg vil lave ser sådan ud:

- Opgaven går ud på, at man i hver række skal finde det billede,
der rimer med billedet til venstre:
- Bi - Ti
- Nål - Bål
- Hus - Mus
- Hvis man klikker på et "rigtigt" billede
- skal der vises en glad smiley,
- afspilles en lydeffekt og
- tegningen markeres som rigtig med en grøn ring.
- Klikker man forkert,
- skal en sur smiley vises,
- afspilles en lydeffekt og
- tegningen forsvinde.
- Når der er klikket på alle rigtige, skal man skifte til næste side (næste opgave).
Læs evt. først om udskæring af dele af billede.
- Udskær de små tegninger fra originalbilledet, og indsæt de grønne ringe, som er lavet af figur-objekter
, så det kommer til at se sådan ud:
- Derefter skal siden programmeres med et par af de automatiske funktioner.
- Klik på
og vælg "Skjul/Vis ved klik" i listen:
- Marker alle de grønne ringe. Det kan gøres ved at holde "Shift" nede og klikke på dem.
- Klik på "Klik på hotspot: = Rigtigt - Tildel point.
- Marker derefter alle de "forkerte" tegninger.
- Klik på "Definer: = Forkert"
- Til sidst gøres baggrunden hvid, så siden kommer til at se ud som på øverste tegning.
- Afprøv med F6 eller gå videre med næste opgave.
- Lydeffekterne kan ændres under "Lyde".
- Alt i dette eksempel bygger på funktioner, der i forvejen findes i Mediamixer,
men det ville være et stort arbejde at programmere det manuelt. Der er bla. benyttet "programmering" og "point".
|