I dette eksempel skal vi bruge den automatiske funktion:
"Skjul objekt ved klik på sig selv" til at programmere en opgave til læseindlæring.

Opgaven er affotograferet fra "Stavetrappen - Lyde og bogstaver" fra forlaget Alinea.

Læs først om udskæring af dele af billede


    • Opgaven går ud på at man skal klikke på alle de billeder, der begynder med "A".
    • Hvis man klikker på et "rigtigt" billede, skal der vises en glad smiley, afspilles en lydeffekt og tegningen skal forsvinde.
    • Klikker man forkert, skal der vises en sur smiley, afspilles en lydeffekt og tegningen forsvinde.
    • Når der er klikket på alle rigtige, skal man skifte til næste side (næste opgave).



Det er meget hurtig at gøre med de automatiske funktioner.


Gør sådan:


    • Klik på  og vælg "Skjul/Vis ved klik" i listen:

 

    • Marker alle de "rigtige" tegninger. Det kan gøres ved at holde "Shift" nede og klikke på tegningerne.
    • Klik på "Definer: = Rigtigt - Tildel point.
    • Marker derefter alle de "forkerte" tegninger.
    • Klik på "Definer: = Forkert"
    • Til sidst kan man evt. gøre baggrunden hvid, så siden kommer til at se sådan ud:



    • Afprøv med F6 eller gå videre med næste opgave.
    • Lydeffekterne kan ændres under "Lyde".
    • Alt i dette eksempel bygger på funktioner, der i forvejen findes i Mediamixer,
      men det ville være et stort arbejde at programmere det manuelt.
      Der er bla. benyttet "programmering" og "point".