Eksempel - Skjul/vis ved klik
I dette eksempel skal vi bruge den automatiske funktion:
"Skjul objekt ved klik på sig selv" til at programmere en opgave til læseindlæring.
Opgaven er affotograferet fra "Stavetrappen - Lyde og bogstaver" fra forlaget Alinea.
Læs først om udskæring af dele af billede
- Opgaven går ud på at man skal klikke på alle de billeder, der begynder med "A".
- Hvis man klikker på et "rigtigt" billede, skal der vises en glad smiley, afspilles en lydeffekt og tegningen skal forsvinde.
- Klikker man forkert, skal der vises en sur smiley, afspilles en lydeffekt og tegningen forsvinde.
- Når der er klikket på alle rigtige, skal man skifte til næste side (næste opgave).
Det er meget hurtig at gøre med de automatiske funktioner.
Gør sådan:
- Klik på og vælg "Skjul/Vis ved klik" i listen:
- Marker alle de "rigtige" tegninger. Det kan gøres ved at holde "Shift" nede og klikke på tegningerne.
- Klik på "Definer: = Rigtigt - Tildel point.
- Marker derefter alle de "forkerte" tegninger.
- Klik på "Definer: = Forkert"
- Til sidst kan man evt. gøre baggrunden hvid, så siden kommer til at se sådan ud:
- Afprøv med F6 eller gå videre med næste opgave.
- Lydeffekterne kan ændres under "Lyde".
- Alt i dette eksempel bygger på funktioner, der i forvejen findes i Mediamixer,
men det ville være et stort arbejde at programmere det manuelt.
Der er bla. benyttet "programmering" og "point".